עדכון לקוחות – ינואר 2024

עדכון לקוחות – ינואר 2024

לקוחות יקרים,
נבקש להביא לידיעתכם במרוכז מספר עדכונים רלוונטיים מצד רשות המסים:







הטבות במס לגבי בניינים להשכרה במסגרת החוק לעידוד השקעות הון

פרק שביעי לחוק עידוד השקעות הון, התשי"ט – 1959 (להלן: "חוק העידוד") מעניק מספר הטבות מס במסלול השכרת בניינים, הן ליחיד והן לחברה, אשר היו אמורות לפקוע ביום 31.12.2023 (להלן: "המסלול הישן") ולהיות מוחלפות במסגרת תיקון 75 במסלול שכירות מוסדית (להלן: "המסלול החדש").
לאור חקיקתו של חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים (הוראת שעה- חרבות ברזל) (הליכי מס ומענקי סיוע) הוארכה התקופה בה ניתן להגיש בקשה להטבות המס במסלול הישן עד ליום 31.3.2024.

נציין כי עיקרי הטבות המס אשר גלומות במסלול הישן הינן (לעומת המסלול החדש):

  • שיעורי מס מופחתים בגין הכנסה חייבת או שבח ריאלי שיינבע מהשכרה או מכירה של דירת מגורים – במסלול הישן יחיד ימוסה ב 20%, וחברה ב- 11%. יצוין כי במסגרת המסלול החדש הטבות המס יחולו באפן מדורג כתלות בשנות ההחזקה בנכס באופן שמשכיר שהינו יחיד ימוסה בשיעור של 24%-29%, בעוד שחברה תמוסה בשיעור של 5%-11%
  • משך תקופת השכירות – במסלול הישן נדרשת תקופת שכירות מינימלית של 5 שנים בלבד, בעוד שבמסלול החדש הוארכה התקופה המינימלית ל 15 שנים.
  • מינימום דירות להשכרה – במסגרת המסלול הישן נדרש כי לפחות שש דירות ישמשו להשכרה ללא קשר למיקום הגאוגרפי של הבניין. במסלול החדש נקבע מינימום הנע בין 6-10 דירות אשר ישמשו להשכרה, ואת בכפוף למיקום הגאוגרפי של הנכס.

נדגיש כי בכדי להנות מהטבות המס במסלול הישן נדרש מצד מגיש הבקשה להציג היתר בניה בתוקף או הצגת הוכחות כי ניתן לקבל היתר בנייה לפי תום השנה.

חובת הגשת דיווח לקבוצות עסקיות רב לאומית

במסגרת תיקון 261 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש) התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") הורחבו דרישות התיעוד והדיווח בתחום מחירי העברה, וכן נוסף סעיף 85ג לפקודה אשר קובע כי קבוצת חברות רב לאומיות עם מחזור מאוחד הגבוה מ 3.4 מיליארד ש"ח, אשר חברת האם הסופית שלה הינה תושבת ישראל, מחוייבת להגיש לרשות המסים בישראל דוח שנתי הכולל מידע כספי ועסקי באופן מקוון על כלל הישויות בקבוצה בגין שנת המס הקודמת.

הדוח האמור יועבר במסגרת חילופי מידע אוטומטיים למדינות אחרות, בהן קיימות ישויות של הקבוצה הרב לאומית, שהן צד להסכם עליו חתמה ישראל ויכלול נתונים חשובים ורגישים כגון ייחוס ההכנסות בתוך הקבוצה הרב לאומית, גובה המס ששולם, העודפים שנצברו, מידע לעניין הנכסים המוחשיים וכדומה.
באתר האינטרנט של רשות המסים פורסם מענה לשאלות השכיחות ביחס להגשת הדיווח האמור. קישור לפרסום רשות המסים ניתן למצוא כאן.

המועד להגשת הדוח הנדרש ביחס לנתוני שנת 2022 היה עד ליום 31.12.2023, אך יחד עם זאת, במסגרת דחיית המועדים אגב מלחמת חרבות ברזל נדחה מועד ההגשה עד ליום 31.3.2024


מזכר זה כולל מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. מזכר זה מוגש כשירות ללקוחותינו, תוך הבהרה שבכל מקרה ספציפי יש לקיים דיון נפרד לגופו של עניין.


צוות מחלקת המיסים ישמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה והבהרה.


בברכה,
מחלקת מיסים, שבלת ושות'


חדשות נלוות