הגורם האנושי בעסקאות מיזוגים ורכישות, עו"ד עינת וידברג

לכאורה, עסקה מוצלחת תלויה רק בהסכמה על התנאים המסחריים, אך בפועל העסקה תלויה גם בגורם האנושי, שהוא לא פחות חשוב. כך תפעלו כדי להשלים את התהליך על הצד הטוב ביותר.

עו"ד עינת וידברג השתתפה השבוע בפרויקט "נקודת מפנה" של דה-מרקר ודיברה על חשיבות הגורם האנושי בעסקאות מיזוגים ורכישות.

חברות טכנולוגיה רבות חולמות להירכש על ידי תאגיד, עד שמגיע שלב משא ומתן בין הצדדים על התנאים המסחריים של העסקה, והגשמת החלום נראית יותר מאתגרת. לכאורה עסקה מוצלחת תלויה רק בהסכמה על התנאים המסחריים. בפועל, העסקה תלויה גם בגורם האנושי, שיתוף הפעולה של היזמים וצוות ההנהלה. במרבית המקרים הסכמתם להמשיך את עבודתם אצל הרוכש, או כי חלק מהתמורה המגיעה להם תשוחרר כתלות בהמשך העבודה, הינה תנאי להשלמת העסקה. 

אז מה נדרש כדי להגיע להסכמות בנושא זה? מצד אחד רוכש מנוסה, שיודע לנהל משא ומתן בצורה אסרטיבית אך מכבדת ומבינה, כזו שנותנת ליזמים ולהנהלה את המקום הנכון לשיקולים שלהם במסגרת ניהול משא ומתן על עסקת הרכישה. מצד שני, יזמים וצוות הנהלה שמבינים שעל מנת לפגוש את הכסף הגדול והתהילה, צריך לעשות סוויץ׳ בראש, כלומר להשלים עם העובדה שצריך להתחייב לעבוד בתאגיד גדול לטווח הרחוק, וזה לא פשוט, כי המסגרת העסקית והאנושית בתאגידים הללו שונה מאוד ממה שהם הכירו. על מנת לתווך בין הרצונות והשאיפות, לא יזיק להיעזר ביועצים משפטיים שיכולים לסייע לצדדים לגשר על הקונפליקטים, לבצע ליטיגציה הוגנת, ולהגיע לפתרון מקובל ונכון. 

מה הם היתרונות שמביא יועץ משפטי טוב ומנוסה לשולחן, במה יכול לסייע עורך דין לסטארטאפ? דבר ראשון בנצ׳מארק מאוזן ועדכני של מה מקובל בשוק. למה להתווכח בלי סוף, כשאפשר לפעול לפי נורמות מקובלות? דבר שני, להבין לעומק את האינטרסים של כל אחד מהצדדים, ולדעת מה באמת כואב לכל צד, מה שמאפשר לעשות ״חלוקת נטל״ בין המשתתפים בעסקה לגבי התמריצים הכלכליים ליזמים. והדבר האחרון, חשוב לא פחות, ניהול הקונפליקט והמשא ומתן בצורה שתאפשר לצדדים לשמור על יחסים תקינים ואווירה טובה. בסופו של דבר, השלמת העסקה אינה סוף דרכם המשותפת, אלא התחלה של פרק חדש במסע המשותף.   

לצפייה בכתבה המלאה

חדשות נלוות