המלצות חדשות להפקת דוח שכר שווה ביחס לשנת 2022 והנחיות בנוגע למצב הבטחוני המיוחד בעורף בעקבות מבצע "מגן וחץ"

המלצות חדשות להפקת דוח שכר שווה ביחס לשנת 2022 והנחיות בנוגע למצב הבטחוני המיוחד בעורף בעקבות מבצע "מגן וחץ"

לקוחות וידידים.ות יקרים.ות,
ראשית נבקש לחזק את כל מי שנמצא בחזית הלחימה, ומאחלים/ות ימים שקטים לכולם.
לקראת חובת פרסום הדו"חות לפי חוק שכר שווה לגבי שנת 2022, וכן לאור המצב הבטחוני, נבקש לעדכן במספר חידושים.
אנו כמובן נמשיך לעדכן ככל שתהיינה התפתחויות.

חוק שכר שווה לעובדת ולעובד – פרסום דוחות ביחס לשנת 2022

נזכירכם כי מכוח תיקון מס' 6 לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד, תשנ"ו-1996 ("התיקון לחוק"), מעסיקים מסוימים[1] נדרשים לפרסם אחת לשנה נתונים אודות פערי שכר בין גברים לנשים המועסקים ומועסקות אצלם בארגון. 

מעסיק המחויב בפרסום נדרש, בין היתר, לחלק את העובדים והעובדות לקבוצות, לחשב את השכר הממוצע בכל קבוצה ולהציג את פער השכר על בסיס מגדר בכל קבוצה. במסגרת זו, על מעסיק כאמור להפיק דוח פנימי, לפרסם לציבור דוח פומבי ואף למסור לכל עובד ועובדת הודעה המפרטת את פערי השכר על בסיס מגדר בקבוצת העובדים/ות אליה העובד/ת משויך/ת. 

כידוע לכם, הוראות התיקון לחוק מנוסחות בלקוניות ועוררו שאלות באשר ליישום התיקון לחוק. לכן, במאי 2021 פרסמה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ("הנציבות") מסמך הנחיות למעסיקים הכולל ביאור של הגדרות והנחיות מעשיות לחישוב הנתונים, הצגתם בדוחות ושיתוף המידע עם העובדים והעובדות.

גם השנה, לקראת הפרסום הקרב של הדוחות ביחס לשנת 2022, פרסמה הנציבות בסוף אפריל 2023 מסמך הנחיות מעודכן, הכולל המלצות וביאורים חדשים. את נוסח ההנחיות המעודכנות לאפריל 2023 תוכלו לקרוא כאן.

להלן סקירה של עיקרי החידושים שנוספו להנחיות המעודכנות:

הסוגייההחידוש
העובדים שיש להציג לגביהם נתונים בדיווחכל העובדים במקום העבודה שהועסקו ע"י המעסיק בשנת הדיווח וחלים עליהם דיני העבודה הישראליים.
מקרים בהם מומלץ להוסיף ביאור לדיווח1. ככל שמעסיק נדרש להחריג עובדים מהשיוך לקבוצות. 2. קבוצת פילוח שלגביה לא ניתן להציג נתוני שכר מטעמי פרטיות או שמדובר בקבוצה בה אין עירוב מגדרי.
קבוצת חברותמומלץ שחברות בבעלות משותפת תמלאנה אחר הוראות התיקון לחוק, גם אם כל חברה כשלעצמה העסיקה פחות מ-518 עובדים בשנת הדיווח.
מועד פרסום הדוח הפומבי ומסירת הודעה לעובדים ולעובדותכאמור, התיקון לחוק התייחס רק למועד פרסום הדוח הראשון ביחס לשנת 2021, וביחס לשנים הבאות נקבע שהדוח יתפרסם אחת לשנה ללא ציון מועד ספציפי. את ההודעה לעובדים ולעובדות יש למסור עם עריכת הדוח הפנימי. הנציבות ממליצה שהחל משנת הדיווח 2022 ואילך, יפורסם דוח פומבי ותימסר הודעה לעובדים ולעובדות עד לתחילת חודש יוני בשנה שלאחר מכן.
דוח פנימיבנוסף לנתונים שחובה להציג מכוח התיקון לחוק, הנציבות ממליצה להציג בנפרד שכר חציוני במקום העבודה בהתאם לקבוצות הפילוח, בחלוקה מגדרית.
שמירת נתוניםהנציבות ממליצה לשמור את הנתונים ששימשו כבסיס להפקת הדוח הפנימי. המלצה זו מחזקת את עמדתנו שיש לעשות כן, בין היתר, כדי שמעסיק יוכל להתמודד עם מצב בו יקבל צו המחייב אותו להעמיד לעיון הנציבות את הדוח הפנימי ואת הנתונים שעל בסיסם ערך אותו, בהתאם לסמכות העומדת לרשות הנציבות מכוח סעיף 18יא (א1) לחוק חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988.
דוח פומביבנוסף לנתונים שחובה להציג מכוח התיקון לחוק, הנציבות ממליצה להציג בנפרד חלוקה של העובדים והעובדות המשתייכים ל-20% המשתכרים הגבוהים ביותר, לפי שכר ברוטו, בפילוח מגדרי.
הודעה לעובדים ולעובדותלעמדת הנציבות, כדי שתושג תכלית התיקון לחוק, והעובדים והעובדות יהיו מודעים להודעה שהם מקבלים מהמעסיק בנוגע לקיומו או היעדרו של פער שכר על בסיס מגדרי בקבוצת העובדים והעובדות אליה הם משתייכים (וההודעה לא תתפספס), הנציבות ממליצה שההודעה תימסר במסמך עצמאי. כך, ככל שמעסיק מעוניין לכלול את ההודעה במסגרת תלוש השכר, הנציבות ממליצה לצרף את ההודעה בדף נפרד (בדומה לדוח 106).
זרקור לקידום שכר שווהנוספה המלצה לגבש תוכנית פעולה לצמצום פערי שכר בארגון (ככל שקיימים) וליישם תהליך של שינוי הדרגתי ומותאם לצמצום הפערים – הן פערים בשכר עבודה והן תפקידים/דרגים בהם יש מיעוט מגדרי. במסגרת ההמלצות בנושא זה, ההנהלה הבכירה של הארגון נדרשת להתייחס לנושא באופן ישיר, ומומלץ לערוך הסברה בקרב העובדים ובקרב בעלי עניין בארגון.

נזכירכם פעם נוספת שההוראות המחייבות הן אלה המופיעות בתיקון לחוק ואין חובה לאמץ את המלצות הנציבות. עם זאת, אם נגיע לפתחו של בית הדין לעבודה בתביעה שעילתה הפרת הוראות התיקון לחוק, כנראה שהנחיות והמלצות הנציבות תקבלנה מעמד של כלי מנחה שיסייע לבית הדין לעבודה בפרשנות התיקון לחוק.

אנו מזמינים/ות אתכם לעמוד עימנו בקשר לצורך עריכת הדוחות החדשים, וכן בכל הקשור לאימוץ תכנית פעולה לקידום שכר שווה בארגון והסברה בקרב העובדים.   פרסומים קודמים של משרדנו בנושא תוכלו למצוא כאן, כאן, וכאן.

מבצע "מגן וחץ" – הנחיות למעסיקים

בעקבות תחילתו של מבצע "מגן וחץ" וההיתכנות שתתבצע תקיפה על אוכלוסייה אזרחית בישראל, ביום 9.5.2023 הכריז שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף בישובים הממוקמים בטווח של כ-80 ק"מ מרצועת עזה עד ליום 11.5.2023 בשעה 02:02. לאור ההתפתחויות, החליטה הממשלה ביום 10.5.2023 להאריך את תוקף ההכרזה על מצב מיוחד בעורף ובכוונתה להביא את ההחלטה לאישור ועדת החוץ והביטחון[2].

נוכח האמור הכריז שר העבודה כי בשטח בו חל מצב מיוחד, החל משעה 14:40 ביום 9.5.2023 תחלנה הוראות מכוח פרק ד' לחוק שירות עבודה בשעת חירום, תשכ"ז-1967, אשר בין היתר, קובעות חובת איסור פיטורים:

  • חל איסור לפטר עובד בשל היעדרותו מהעבודה או אי ביצוע העבודה מחמת הוראה שניתנה בעת המצב המיוחד בעורף. כאשר העובד הוא אדם בעל מוגבלות, האיסור חל גם אם ההיעדרות או הנבצרות נבעו ממוגבלותו.
  • כמו כן, אין לפטר עובד בשל היעדרותו מהעבודה לצורך השגחה על ילדו הנמצא עמו, כל עוד הילד לא הגיע לגיל 14 שנים, ואם הילד בעל צרכים מיוחדים – עד הגיעו לגיל 21 שנים, עקב סגירת מוסד החינוך שבו לומד או שוהה הילד, ובלבד שהתקיים אחד מאלה:
    • הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד או שהעובד הוא ההורה העצמאי של הילד.
    • בן הזוג של העובד הוא עובד או עובד עצמאי שלא נעדר מעבודתו או מעסקו לצורך השגחה על הילד; ואם בן הזוג אינו עובד או עובד עצמאי – נבצר ממנו להשגיח על הילד.

בהזדמנות זו נתייחס לסוגיות נוספות שרלוונטיות להעסקת עובדים בעת ההכרזה על מצב מיוחד:

  • באזורים בהם לא הוכרז מצב מיוחד עובד אינו רשאי להיעדר מעבודתו ללא הסכמת המעסיק.
  • עובדיהם של מפעלים חיוניים ונותני שירותים קיומיים, נדרשים להגיע לעבודה למרות הסיכון הכרוך בכך ולמרות הנחיות פיקוד העורף.
  • תשלום שכר בעת היעדרות מהעבודה בשל המצב המיוחד:החוק[3] אינו דן בחובת המעסיק לתשלום שכר לעובד בעת היעדרותו. נכון לשלב זה בהעדר הסכמה בין המעסיק לעובד לא קיימת חובת תשלום שכר לעובד שנעדר מהעבודה בעקבות המצב המיוחד בעורף. בעבר נחתמו הסכמים קיבוציים והותקנו תקנות אשר מסדירות בדיעבד את התשלום בגין ההיעדרות. מטבע הדברים, נכון למועד זה לא פורסמו תקנות או נחתם הסכם קיבוצי בנוגע למבצע "מגן וחץ".
  • ככל ומתאפשר (בהתאם לצרכי העבודה, לפי שיקול דעתו של המעסיק) ניתן לאפשר לעובד לעבוד מביתו בתקופה זו. במצב כזה, עובד יקבל שכר עבודה רגיל עבור ביצוע עבודתו.
  • לחילופין, לבקשת העובד, ניתן להוציאו לחופשה בתשלום על חשבון ימי החופשה הצבורים לזכותו.
  • תשלום שכר בעת סגירת מקום עבודה הנמצא בשטח בו הוכרז מצב מיוחד: במקרה בו מעסיק אינו רשאי לקיים פעילות במקום העבודה בשל הנחיות פיקוד העורף, ומשכך העובד נעדר ממקום העבודה, יחול האמור לעיל בנוגע לתשלום השכר.
  • במקרה בו מקום העבודה ממוקם בשטח בו לא הוטלה הגבלה על הפעילות ובכל זאת המעסיק בוחר שלא לקיים פעילות במקום העבודה, רשאי המעסיק להוציא את עובדיו לחופשה בתשלום, על חשבון ימי החופשה הצבורים שלהם, בכפוף למתן הודעה מראש ולכך שמשך החופשה לא יעלה על 7 ימים.

אנו מקווים שתקופה זו תעבור בשקט ובבטחה לכולנו ונמשיך לעדכנם בכל התפתחות משמעותית בנושא זה.


[1]  סוגי המעסיקים המחויבים מפורטים בפרסומנו הקודם אותו תוכלו לקרוא כאן

[2] לרשימת היישובים המצויים תחת הכרזת "מצב מיוחד בעורף" לחצו כאן

[3] חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, תשס"ו-2006


בברכה,
מחלקת דיני עבודה,
שבלת ושות'


האמור במזכר זה ניתן כמידע כללי בלבד, ואין להסתמך עליו בכל מקרה פרטני ללא ייעוץ משפטי נוסף.

חדשות נלוות