מזכר לקוחות – יום הבחירות לרשויות המקומיות ועדכון לתעריף דמי הבראה

מזכר לקוחות – יום הבחירות לרשויות המקומיות ועדכון לתעריף דמי הבראה

לקוחות וידידים.ות יקרים.ות,

עם החזרה לשגרה ולקראת הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות שתערכנה ביום שלישי, ה-31 לאוקטובר, ריכזנו עבורכם.ן את עיקרי ההוראות שכדאי להכיר.   


עבודה ביום הבחירות

בהתאם לסעיף 97ב לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה-1965, יום הבחירות הינו יום שבתון עבור עובדים במקומות עבודה אשר נמצאים בתחומן של הרשויות המקומיות בהן נערכות הבחירות, וכן לגבי עובדים הרשומים בפנקס בוחרים של רשויות מקומיות אלו, אף אם מקום עבודתם הוא ברשות מקומית שלא חל בה יום שבתון.

עם זאת, שירותים ציבוריים חיוניים ממשיכים לפעול כסדרם ביום הבחירות, ועל מעסיקים הנמנים עליהם לאפשר לעובדיהם את האפשרות להצביע.

בגין היעדרות ביום הבחירות עובד, שהינו תושב ישראל, שעבד אצל מעסיקו לפחות 14 ימים רצופים סמוך ליום הבחירות, יהיה זכאי לשכרו הרגיל ממעסיקו אשר היה משולם לו אילולא השבתון. עובד שאינו עונה על הקריטריונים האמורים יידרש לעבוד ביום הבחירות ולא יהיה זכאי לגמול מיוחד עבור עבודתו במועד האמור.

החוק איננו אוסר על העסקת עובדים ביום הבחירות. לפיכך, ניתן להעסיק עובדים ביום זה ללא כל היתר מיוחד, אך הדבר כפוף להסכמת העובד.

משכו של יום הבחירות

חוק הבחירות קובע כי שעות פתיחת הקלפיות הינן בין 07:00 – 22:00. משכך, ובהעדר הוראה חוקית מפורשת אחרת, מקובל ונהוג לראות בשעות אלו (שעות פתיחת הקלפיות) כשעות משך יום השבתון.

יצוין כי ביישובים קטנים בהם יש עד 350 מצביעים הקלפיות פתוחות החל מהשעה 08:00 בבוקר ועד השעה 20:00 בערב.

שכר עבודה ביום הבחירות

במקרה של עבודה ביום הבחירות, שכר העובד יהיה בשיעור של 200% משכרו הרגיל או לחילופין שכרו הרגיל ובנוסף שעות חופשה חלף שעות העבודה בפועל ביום הבחירות, וזאת בין היתר בהתאם להנחיות הממונה הראשית על יחסי עבודה במשרד העבודה. 

נדגיש כי האמור לעיל חל אלא אם כן במקום העבודה חל הסדר מיטיב אחר מכוח הסכם קיבוצי, צו הרחבה או חוזה אישי.

העלאת תעריף דמי הבראה לעובדים במגזר הפרטי

בהמשך למזכרנו האחרון בנושא זה, כידוע לפני מספר ימים פורסם על ידי משרד העבודה צו שהרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי בדבר השתתפות המעסיק בהוצאות הבראה, והעלה את תעריף דמי ההבראה לעובדים.ת במגזר הפרטי לסך של 418 ₪ ליום. נכון למועד זה, קיימת עדיין מחלוקת לעניין מידת התחולה הרטרואקטיבית של הוראות הצו. לכן למעסיקים שכבר שילמו את דמי ההבראה לעובדים עד לחודש יולי 2023 מומלץ להמתין עם ביצוע השלמות דמי הבראה על בסיס התעריף החדש ביחס לחודשים ינואר-יולי 2023, עד להבהרה שצפויה להתקבל ממשרד העבודה בימים הקרובים.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ו/או הבהרה.  

בברכה,
מחלקת דיני עבודה
שבלת ושות'

האמור במזכר זה ניתן כמידע כללי בלבד, ואין להסתמך עליו בכל מקרה פרטני ללא ייעוץ משפטי נוסף.

חדשות נלוות