עדכוני המוקד הסיוע לעסקים בעקבות מלחמת חרבות ברזל

עדכוני המוקד הסיוע לעסקים בעקבות מלחמת חרבות ברזל

לקוחות וידידים.ות יקרים.ות,
להלן ריכוז העדכונים השוטפים שאנו במוקד הסיוע לעסקים בעקבות מלחמת חרבות ברזל ריכזנו עבורכם,


בנק ישראל

1. בנק ישראל מפרסם דיווח חודשי בדבר התכניות שבנק ישראל מפעיל בשווקים הפיננסיים לאור המלחמה (17 בדצמבר 2023)
בנק ישראל מפרסם את התכניות שהופעלו עד כה והיקפן ב כדי לטפל בקשיי נזילות שפגעו במערכת הפיננסית בעקבות המלחמה, וכדי להבטיח את התפקוד התקין של השווקים הפיננסיים ולתמוך בפעילות הכלכלית וביציבות הפיננסית.

  1. מכירת מט"ח של עד 30 מיליארדי דולרים על מנת למתן את התנודות בשער בשקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים.
  2. אספקת הנזילות הנדרשת לשוק המטח גם ע"י הפעלת מנגנוני עסקאות swap  של הבנק בהיקף של עד 15 מיליארדי  דולרים.
  3. ביצוע עסקות ריפו מול גופים מוסדיים וקרנות נאמנות כנגד בטוחות של אג"ח ממשלתי ו/או קונצרני כבטוחה במטרה לשמור על התפקוד התקין של השווקים.
  4. תכנית מוניטרית להקלת תנאי האשראי לעסקים קטנים וזעירים שנפגעו מהמלחמה – במסגרת זו, בכפוף לאשראי שניתן לעסקים קטנים וזעירים בהתאם לתנאים שנקבעו:
    • בנק ישראל יעמיד הלוואות מוניטריות לבנקים בהיקף של עד 10 מיליארד ₪.
    • בנק ישראל יאפשר לנותני אשראי חוץ בנקאיים מפוקחים לבצע מולו  עסקאות ריפו, בהיקף של עד 1 מיליארד ₪. 

לנוסח המלא של ההודעה לחצו כאן

2. בנק ישראל מרחיב את מתווה הסיוע המקיף שאומץ על ידי הבנקים בהתמודדות עם השלכות מלחמת "חרבות הברזל"  (17 בדצמבר 2023)
בנק ישראל הודיע על הרחבת מתווה הסיוע, אשר תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024 ותחול למשך שלושה חודשים נוספים. 

  1. הארכת תוקף המתווה הקיים בשלושה חודשים נוספים, החל מתאריך 1.1.24, לשתי קבוצות האוכלוסייה – מעגל ראשון ומעגל שני.
  2. הוספת אוכלוסיות לקבוצת המעגל הראשון:
    • חשבונות של חטופים ונעדרים אשר נכללו בפועל גם בפעימה הראשונה;
    • חשבונות של אחים של חטופים או נעדרים;
    • חשבונות של משתתפי מסיבת "נובה" ברעים;
  3. בהתייחס לאוכלוסיית המעגל הראשון – מתן פטור מחיוב בריבית על יתרת חובה עד לסכום של 30,000 ש"ח, לחשבונות של עסקים עם מחזור פעילות של עד 5 מיליון ש"ח:
    • עסקים עם מחזור פעילות של עד 5 מיליון ש"ח אשר משתייכים לכל הקבוצות במעגל הראשון ואשר ערב פרסום ההודעה לציבור אודות הרחבת המתווה היו ביתרת חובה, יהיו פטורים מתשלום ריבית על יתרת החובה בחשבון העסקי עד סכום של 30,000 ש"ח, לתקופה של 3 חודשים.
  4. בהתייחס לדחיית משכנתאות לקבוצת המעגל הראשון:
    • חודדה האפשרות של אופן פריסת התשלומים כך שמעבר לאפשרויות של פריסה לאורך יתרת תקופת המשכנתה או הארכת תקופת המשכנתה תתווסף אפשרות של העמדת הלוואה, בסכום הדחייה, ללא ריבית, לתקופה של 4 שנים לפחות, שמועד פירעונה יחל בחלוף שנה מסוף תקופת הדחייה.

לנוסח המלא של ההודעה לחצו כאן


3. הפיקוח על הבנקים מודיע על הארכת הוראת השעה למלחמה (נב"ת 251) והוספת הקלות להוראה בתחום האשראי (25 בדצמבר 2023)
במסגרת עדכון הוראת ניהול בנקאי תקין 251 (להלן "הוראת השעה"), הפיקוח על הבנקים מפרסם טיוטה להתייעצות הציבור המציגה צעדים נוספים שמטרתם להקל על הציבור במסגרת הוראת השעה הזמנית הייעודית למלחמה. כמו-כן, לאור הימשכות המלחמה, האריך הפיקוח על הבנקים את תוקף הוראת השעה, עד ליום 31.3.2024.
פירוט הצעדים הנוספים בטיוטה: 

  1. הוראת ניהול בנקאי תקין מס' 311A בנושא "ניהול אשראי צרכני" (סעיף 2.5.א בהוראה)  – סעיף 21.4 להוראת ניהול בנקאי תקין מס' 311A  לא יחול עד תום תוקפה של הוראת ניהול בנקאי תקין מס' 251. סעיף 21 להוראה נועד להגן על לקוחות יחידים ולהבטיח כי התאגידים הבנקאיים יימנעו משידול לנטילת אשראי, מהפעלת לחץ ומהטרדת לקוח בעת שיווק אשראי צרכני. אגב כך, בהוראה נקבע כי יש להימנע מפנייה יזומה ללקוח, אשר השיב בשלילה להצעת אשראי דומה בעבר, למשך שלושה חודשים לפחות. מכיוון שבעקבות מלחמת חרבות ברזל נקלעו לקוחות לקשיים תזרימיים או כלכליים, כאשר יתכן כי לגבי חלק מהלקוחות טרם חלפו 3 חודשים מהמועד האחרון שבו בוצעה אליהם פניה יזומה להצעת אשראי צרכני, הוסרה מגבלת הזמן האמורה. זאת כדי לאפשר לתאגידים הבנקאים לפנות לאותם לקוחות שמצבם הכלכלי הורע במהלך המלחמה, וליידע אותם על האפשרות לקחת אשראי במטרה לסייע להם.
  2. הוראות ניהול בנקאי תקין מספר 329 בנושא "מגבלות למתן הלוואות לדיור" –
    • מתן פטור ממגבלות רגולטוריות (כדוגמת שיעור מימון, יחס החזר מהכנסה) למתן אשראי של עד 200,000 ש"ח המיועד לבניית ממ"ד, שהיתר הבנייה לבנייתו ניתן בהליך מזורז עליו הכריזו פיקוד העורף ומנהל התכנון בעקבות המלחמה. 
    • תאגיד בנקאי יהיה רשאי להעניק הלוואה לכל מטרה במשכון דירה (הלוואה לדיור שלא למטרת רכישת זכות במקרקעין), בשיעור מימון עד 70% במקום 50%, ובלבד שסכום ההלוואה שמעל שיעור מימון של 50% לא יעלה על 200,000 ₪.

לנוסח המלא של ההודעה לחצו כאן

4. מסמך "הלוואות בערבות מדינה לעסקים במלחמת חרבות ברזל" (17 בדצמבר 2023)
המחלקה לפיקוח תקציבי מפרסמת מסמך בנושא ערבויות מדינה לחברות גדולות בתקופת המלחמה לקראת דיון בוועדת הכלכלה ב-18 בדצמבר 2023. המסמך סוקר את הערבויות המנוהלות על ידי קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים באגף החשב הכללי במשרד האוצר, את התנאים ואת המסלולים השונים. 

  1. בסוף 2022 מסגרת הערבויות הייתה כ-45 מיליארד ש"ח, ומתוכה אושרו ערבויות בסך 28.9 מיליארד ש"ח, כך שנותרה יתרת מסגרת לא מנוצלת של ערבויות מדינה.
  2. בעקבות מלחמת חרבות ברזל נפתח ב-5 בנובמבר 2023 מסלול נוסף של הלוואות בערבות המדינה, מסלול חרבות ברזל, שמטרתו לסייע לעסקים להתמודד עם קשיי תזרים מזומנים וצורכי הון חוזר העשויים להיווצר בעקבות המלחמה.
  3. במסגרת מסלול חרבות ברזל המדינה תיתן ערבות של עד 1.2 מיליארד ש"ח, וכנגדה יינתנו הלוואות בסך 10 מיליארד ש"ח לכל היותר – עד 8 מיליארד ש"ח לעסקים קטנים ובינוניים, ועד 2 מיליארד ש"ח לעסקים גדולים. (ב-20 לנובמבר 2023 המסלול הורחב לעסקים שהמחזור שלהם הוא עד 7  מיליארד ₪).
  4. המסמך מבחין בין תנאי הלוואות בערבות המדינה במסלול חרבות ברזל בין עסקים קטנים ובינוניים לעסקים גדולים. לפי המסמך, אפשר לראות כי תנאי ההלוואה של עסקים קטנים ובינוניים טובים יותר מאלה של עסקים גדולים בשיעור הריבית, בבטוחות, בעמלות ובאפשרות לדחיית תשלומים.
  5. סכום ההלוואה המרבי לעסקים גדולים הוא בין 8 מיליון ש"ח ל-32 מיליון ש"ח, כתלות במחזור השנתי של העסק.

לנוסח המלא של ההודעה לחצו כאן

רשות המיסים

5. הארכת מתווה הפיצויים במסלול הירוק לחודש דצמבר 2023
הוארכה תוכנית הפיצויים במסלול הירוק, שהינו מענק המשכיות עסקית לכלל המשק לחודש דצמבר.
האמור יביא לכך שבחישוב ירידת המחזורים והפיצוי שייגזר מכח הירידה יחושבו החודשים נובמבר דצמבר יחד, למדווחים בדיווח דו חודשי. 
נזכיר, כי עסק אשר חווה ירידה במחזורים של למעלה מ 25% זכאי לפיצויים בגין רכיב ההוצאות הקבועות ורכיב שכר העבודה. 
ביחס לחישוב רכיב השתתפות בהוצאות קבועות,  גובה המענק יחושב בהתאם לממוצע התשומות שדווחו למע"מ בתקופה שבין חודש ספטמבר 2022 ועד אוגוסט 2023, כשהתוצאה המתקבלת מוכפלת ב"מקדם הוצאות קבועות" שהינו שיעור ירידת המחזורים בין החודשים נובמבר – דצמבר 2023 לבין החודשים נובמבר – דצמבר 2022.

6. מתן אפשרות לקביעת מחזור עסקאות חליפי – טיוטת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (מחזור עסקאות חליפי), התשפ"ד 2023
תנאי הכרחי לזכאות עוסק בפיצוי כספי, אגב מתווה הפיצויים, הינו כי מתקיימת ירידה במחזורים המדווחים לצרכי מע"מ של העוסק. הירידה האמורה תשפיע על גובה הפיצוי שיקבל העוסק באופן שבו ככל שהירידה במחזור המדווח גבוהה יותר, כך יקבל העוסק פיצוי גדול יותר. 
נעדכן כי ביום 7.12.2023, פורסמה טיוטת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (מחזור עסקאות חליפי), התשפ"ד-2023 ולפיה עוסקים אשר המחזורים עליהם דיווחו למע"מ נמוכים מהסיבה כי בוצע שירות מילואים או עקב תקופת לידה, ומכאן המחזורים האמורים אינם משקפים בצורה נכונה ואמיתית את מחזורי העסקאות הרגילים שלהם, יוכלו לבצע חישוב לפי מחזור עסקאות חליפי אשר ינטרל את השפעת המחזורים הנמוכים.

לנוסח המלא של ההודעה לחצו כאן


האמור במזכר זה ניתן כמידע כללי בלבד, ואין להסתמך עליו בכל מקרה פרטני ללא ייעוץ משפטי נוסף.

נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה ו/או הבהרה, לרבות הסיוע בהגשת הבקשה למענק, במייל או בטלפון: 03-3075356.

בברכה,
מוקד סיוע לעסקים – מחלקת רגולציה פיננסית ומחלקת מיסים
שבלת ושות'

חדשות נלוות